PARNÍ JEŘÁBY ZE ŠKODOVKY

     Škodovy závody v Plzni byly svého času významným výrobcem nejrůznějších typů jeřábů. Produkce prvních otočných jeřábů začala v r. 1905, šlo o typy s ručním či hydraulickým pohonem, dva kusy byly postaveny s pohonem elektrickým. Jejich určením byl převážně průmysl. V r. 1907 zde vzniká samostatné jeřábové oddělení, převažují však jeřáby mostové, v r. 1910 tak vznikl např. mostový jeřáb o nosnosti 120 tun. V r. 1929 bylo založeno zvláštní oddělení, které mělo za úkol normalizovat konsrukci součástí, takže dochází k typizaci společně použžívaných součástek. Provoz Jeřábového oddělení Škoda byl po roce 1945 utlumen a kolem roku 1950 direktivně ukončen. 25. 9. 1950 se stává tehdejší NDR členem RVHP a v rámci rozdílení průmyslových oborů mezi členskými zeměmi získává v podstatě monopolní postavení v oblasti jeřábové techniky, zvláště pak železničních jeřábů, závod S.M. Kirowa v Lipsku, později, od r. 1962, součást koncernu Takraf.. Od této chvíle se k nám začínají dovážet známé jeřáby EDK.
    ČSD se stávají stálým odběratelem parních železničních jeřábů ze Škodovky od roku 1936. Jednalo se o několik typů, které se lišily počtem náprav - vyráběly se jeřáby dvou, čtyř a šestinápravové - a nosností - od 5 do 50 tun. Pohonným agregátem byl parní stroj se stojatým resp. ležatým kotlem, k jeřábu byl přivěšen tendr se zásobami uhlí a vody, často řady 516. Vzhledem k malé spotřebě bylo uhlí z tendru do pece jeřábu po kbelících, voda pak hadicí parním injektorem nebo ručním čerpadlem. U ČSD byly tyto stroje zpravidla zařazovány do nehodových vlaků, poslední pak byly rušeny až počátkem 70. let, kdy je začaly ve větší míře nahrazovat německé jeřáby řady EDK, zvláště pak typ EDK 300. Parní jeřáby poměrně dlouho dožívaly také v mnoha podnicích. Celkově je materiálu o těchto strojích málo, snad nejznámější byl šestinápravový jeřáb č. 138, který stával v Praze - Vršovicích a míval pohotovost na věhlasném "Posázavském Pacifiku".
   Zajímavou, škoda že jen epizodní, kapitolu tvoří šestinápravové dieselelektrické jeřáby ze Škodovky. Tyto však byly vyráběny pro export - v r. 1941 do Teheránu v Persii (čili dnešní Írán) a v r. 1943 pro Turecko.

 

Pokud byste měli ve svém archívu něco k tomuto tématu, byli bychom vám velmi vděčni za poskytnutí.

 

.
Parní jeřáb o nosnosti  25 tun.



Parní jeřáb o nosnosti 50 tun

 

Tabulka základních údajů o parních jeřábech u ČSD

Evidenční Typ

Počet

LDDislokován v:VlastníMax.

 č.

 

náprav

  váha (t)rychlost
100Škoda 30 t

4

PrahaPraha - Vršovice??
103Škoda 50 t

6

KošiceČierna n. Tisou10650
104 Škoda15 t

5

OstravaPřerov77,250
105Škoda 20 t

4

PlzeňPlzeń5740
106Škoda 20 t

4

Ústí nad LabemÚstí nad Labem5745
107Škoda 25 t

4

PlzeňČeské Budějovice57,350
110Škoda 4 t

2

PrahaPraha - Vršovice??
124Škoda 25 t

4

BratislavaBratislava vých.68,650
125Škoda 25 t

4

KošiceKošice7060
127Škoda 25 t

4

PrahaPraha - střed6850
128Škoda 25 t

4

BratislavaNové Zámky68,460
129Škoda 25 t

4

PrahaPraha - Vršovice6860
134Škoda 50 t

6

KošiceŽilina10045
135Škoda 50 t

6

Ústí nad LabemÚstí nad Labem99,545
136Škoda 50 t

6

OstravaPřerov99,145
137Škoda 50 t

6

PrahaČeská Třebová99,545
138Škoda 50 t

6

PrahaPraha - Vršovice99,545
139Škoda 25 t

4

Spišská Nová Ves

?

6860
140Škoda 25 t

4

Ostrava

?

6860
141Škoda 25 t

4

Bohumín

?

6860
142Škoda 25 t

4

Ústí nad Labem

?

6860
143Škoda 25 t

4

Nymburk

?

6860


V roce 1968 v Českých Budějovicích při pokládání výhybky zachycený jeřáb Škoda 20 t s tendrem a pomocným vozem
Reprodukce ze sbírky Petra Zýky


Jeřáb o nosnosti 20 t, číslo 106, při práci v depu Ústí nad Labem
Ze sbírky Petra Zýky

Parni_jerab_100_Praha_Bubny_kveten_1936_Ing.gif
Čtyřnápravový parní jeřáb o nosnosti 30 t, číslo 100, v Praze - Bubnech v květnu 1936.
Foto ze starého Železničáře
Skoda_25t.png
Skoda_25t_2.png
Dvě fotografie čtyřnápravých jeřábů o nosnosti 25 tun určených pro depa Bratislava a Košice z roku 1946
Obě fotografie poskytl Archiv Škoda

Škoda_50t_c_138_Pha_hl_n_28_12_1977.png 
Šestinápravový parní jeřáb o nosnosti 50 t, číslo 138, v Praze - hl.n. 28. 12. 1977.
Foto Viktor Kvarda
 
Škoda_50t_c_138_Pisek.png
Šestinápravový parní jeřáb o nosnosti 50 t, číslo 138, a druhý stejného typu, č. 136, v roce 1978 v Písku při nakolejování převráceného jeřábu EDK 300.
Ze
sbírky Viktora Kvardy
Skoda_50t_c_135_Pisek.gif
Stejná nehoda z jiného úhlu, v popředí jeřáb č. 138. V akci zde vidíte I vyprošťovací tank VT 34.
Ze sbírky Petra Zýky
Hak_parniho_jerabu_Skoda_50t.jpg
Detail hlavního háku šestinápravové škodovky o nosnosti 50 T.

 
Blíže neurčený typ, slévárna KDŽ, Králův Dvúr 14. 7. 1991 (!)
Ze sbírky Viktora Kvardy